HTML

valami újat...

Friss topikok

Német realista(?) irodalom

2009.06.10. 23:06 andrzej

Beütött a kétségbeesés, nem is kicsit. Megnéztem ugyanis, hogy mi mindent kellene elolvasni az államvizsgára. Nem sok, kétezer oldalnál semmivel se több. Úgyhogy meg vagyok riadva.

Hát nem mondom, azért kellett nekem ilyen tételt választani, szerintem nagyjából ez a legösszetettebb, ami egyáltalán létezik: a német századfordulós irodalom. Van itt realizmustól kezdve az impresszionizmusig, na meg a vasutasokig minden.

Igen, vasutasok, hiszen egyes mértékadó források szerint a berlini modern irodalom - mindenféle társadalmi és gazdaságoi okoknak köszönhetően - inkább az ilyen objektív-reális ábrázolásnál maradt, illetve onnan indult. Aztán, hogy hova jutott... Hát a korabeli Poroszország és Berlin fejlődésének egyik leglátványosabb - és sokaknak épp ezért legellenszenvesebb - mutatója bizony a vasút, és annak építése volt, mint a régi rendszer lerombolója illetve sárba tiprója stb.

Egy K-betűs író - sajnos a nevét lényegében nem sikerült megjegyeznem - Timpe mester című regénye is lényegébene erről szól, Timpe mester termékei nem tudnak versenyben maradni Urban gyáros termékeivel, pláne mert a Timpe fiú is az indusztrializáció híve, úgyhogy kissé még hátba is támadja az apját. Timpe mester tragikus hősként - figyeljünk, egy regényről van szó - elbukik, és mindennek betetőzéséül a telkét illetve a házát elértéktelenítik, mert odaépítik a helyére a berlini S-Bahnt. Na erre varrjon valaki gombot! Legközelebb ha arrafele járok - apro pos, ideje lenne - majd más szemmel nézek ki a modern szerelvény ablakán, és majd gondolok arra is, hogy ez az élmény - már az S-Bahnnal repesztés -  valaki(k)nek a bukást és a reménytelenséget jelentette. Állítólag. Azért én mégiscsak a fejlődés híve vagyok - na meg a vasúté - úgyhogy azért annyira mély nyomokat ez talán nem hagy.

De volt valami másik művecske is - Bahnwärter Thiel - szabad magyar fordításban - Figyelmeztetés! Feltehetően NEM így jelent meg magyarul, ha egyáltalán - Thiel, a bakter, aki a feleségével való közelebbről is tárgyalt viszonyát a vonatokra vetíti ki. Én konkrétan nem szeretnék idáig fajulni, de a témafelvetés érdekes. Nohát, ilyeneket tanulunk államvizsgára 2009 abivalens időjárású nyarán. Államvizsga, én így szeretlek. 

1 komment

Címkék: kultúra morzsák

A bejegyzés trackback címe:

https://andrzej.blog.hu/api/trackback/id/tr506147458

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mano 2009.06.11. 01:56:41

Zokogok a meghatottságól......de legalább a kávéid ébren tartanak! :D Coffeemachine - én így szeretlek! :D
süti beállítások módosítása